عید رضوان
پس از تبعید حضرت بهاءالله و
خانواده و جمعی از اصحاب ایشان، از ایران به بغداد در ممالک عثمانی، که به
دستور ناصرالدین شاه صورت گرفت، حضرت بهاءالله قریب به ده سال در این شهر
ساکن بودند (به جز دو سال که در کوه های سلیمانیّه سپری فرمودند).
در مدت اقامت ایشان در بغداد به
خصوص پس از رجعت از کوه های سلیمانیه، حضرت بهاءالله از نفوذ کلام و عزت و
اعتبار بالایی در بین مردم بغداد برخوردار بودند. این مقام و موقعیت، بر
معاندین و علمای آن دیار و همچنین علمای ایران خوش نمی آمد به طوری که باز
هم به تحریک جمعی از علمای حسود و نیز دربار قاجار، دولت عثمانی دوباره،
ایشان را از شهر بغداد به شهر اسلامبول که فاصله بسیار بیشتری تا مرزهای
ایران داشت، تبعید نمودند.
علاوه بر این جمعی از اصحاب را
که گرد ایشان گرد آمده بودند و تحت حمایت و هدایت ایشان بودند، را متفرّق
نموده و به این وسیله قصد داشتند که با جدایی افکندن در بین مومنین و نیز
تبعید حضرت بهاءالله به دیار بعید، از نفوذ و رسوخ دیانت جدید در بین مردم
به خصوص در نواحی مرزی ایران بکاهند.
پس از ابلاغ حکم تبعید و ترک
بغداد، حضرت بهاءالله با جمعی از پیروان و اعضای خانواده خود مدت 12 روز را
در باغی در حوالی بغداد، به نام باغ نجیبیّه (باغ نجیب پاشا) گذراندند.
این دوازده روز در بین بهائیان، مهم ترین ایام در تاریخ بهائی محسوب می
شود، زیرا حضرت بهاءالله در این ایام و البته دقیقاً در روز اول اردیبهشت،
به طول علنی و آشکار، رسالت خود را اعلان فرمودند و به اصحاب و مومنین
بابی، ظهور دیانت جدید و رسالت خود را ابلاغ کردند.
از این تاریخ به بعد، دور دیانت
بابی، منقضی شد و دیانت جدید بهائی، متولد گشت و حضرت بهاءالله اظهار
فرمودند که ایشان همان موعود کتاب بیان هستند که حضرت باب در آثار خود
بارها از ایشان به نام ” مَن یُظهرُهُ الله” نام برده اند.
اظهار امر یا به اصطلاح آغاز
بعثت علنی حضرت بهاءالله که قریب به ده سال پس از اظهار امر خفی ایشان در
سیاهچال طهران، روح جدیدی در کالبد مومنین امر بدیع دمید و جانی تازه به
پیروان ایشان بخشید به طوری که توانستند بر رنج تبعید فائق آیند و از آن پس
به نشر و تبلیغ دیانت بهائی بپردازند.
بهائیان هر ساله این دوازده روز
(اول تا دوازده اردیبهشت برابر با 21 آوریل تا 2 می میلادی) را به عنوان
عید رضوان جشن می گیرند. سه روز از این دوازده روز، جزء ایام محرّمه محسوب
است یعنی اشتغال به کار و کسب و سایر امور اداری در این سه روز حرام می
باشد. بهائیان کل ایام بالاخص این سه روز را گرامی می دارند و به ترتیب
دادن ضیافات و برنامه های مخصوص در اعزاز و تکریم این ایام می پردازند. این
سه روز عبارتند از روز اول اردی بهشت، مطابق اظهار امر علنی حضرت
بهاءالله، روز نهم اردی بهشت، برابر با ورود اعضای عائلۀ مبارک ایشان به
باغ رضوان، و روز دوازدهم که روز خروج حضرت بهاءالله از باغ رضوان به طرف
اسلامبول است.